Tuesday, February 24, 2009

PENYOKONG UMNO TAKSUB DAN TIADA PRINSIP

Awal 80 an, pengaruh UMNO begitu kuat sekali. Kalau di kampung Manjoi Ipoh, sebut sahaja PAS mesti kena kejar dengan parang. Begitu taksubnya penyokong UMNO dari dulu, kini dan selamanya. Kalau ada ceramah PAS, penduduk kampung akan menganggap ceramah parti sesat sedang berlangsung. Berbagai taktik kotor akan dilakukan oleh UMNO di situ.

Malahan kata-kata kesat sering kali kedengaran. Manjoi merupakan perkampungan Melayu yang terbesar di Malaysia. Malahan ianya merupakan kubu kuat UMNO. Kalau dahulu orang ramai begitu bencikan PAS namun kini penduduk Manjoi ramai yang menyokong PAS dan PAKATAN. Jika ada sahaja ceramah pasti penuh sesak. Tambahan jika pimpinan PAS pusat yang turun memberikan ceramah.

Namun masih ada juga yang taksub. Malah sering menghantar surat layang yang didalamnya begitu banyak fitnah mengenai PAS. Malahan penulis upahan UMNO ini sebenarnya pengecut kerana tidak berani menulis nama mahupun bersemuka. Apatah lagi apabila BN kalah di Perak membuatkan golongan ini bagaikan kucing yang kehilangan anak.

Kalau kita lihat penyokong tegar UMNO kebanyakannya tiada prinsip dan begitu taksub dengan politik bangsanya. Kalau dahulunya Dato Seri Anwar Ibrahim dianggap sebagai pemimpin paling bijak dan hebat tetapi kini menjadi kutukan dan makian ahli UMNO itu sendiri. Kita masih ingat jika belanjawan negara dibentangkan, mukasurat hadapan surat khabar akan menceritakan penggunaan ayat-ayat baru dan jarang dipakai, telah digunakan DSAI sewaktu pembentangan budget negara. Isu bahasa telah di highlight kan lebih hebat dari fakta isi kandungan budget itu sendiri. Namun sekarang DSAI dianggap penjahat utama, peliwat, ajen yahudi dan macam-macam lagi. Malahan semuanya dikaitkan sewaktu DSAI dalam UMNO lagi.


Begitu juga Tun Mahathir. Dahulunya beliaulah yang palin agong, sehingga beliau sendiri ingin membuang kuasa raja-raja. Ramailah penyokongnya ketika itu. Malahan beliau dipandang tinggi oleh penyokong UMNO walaupun beliau melakukan kezaliman. Mahathir digambarkan seorang cukup hebat dengan daya pemikirannya yang tajam terutama dari segi ekonomi. Namun kini setelah dia keluar UMNO, dan bersetuju dengan status kerajaan BN di Perak ialah kerajaan HARAM maka beliau juga dianggap sudah tidak releven. Ramai penyokong TEGAR UMNO menganggap Tun Mahathir sudah tua dan nyanyuk walaupun Tun Mahathir bercakap berlandaskan fakta yang menurut perundangan perlembagaan.

Begitulah penyokong UMNO yang tidak mempunyai prinsip dan begitu taksubnya kepada politik perkauman mereka. Merak akan menyokong pemimpin yang mempunyai kuasa namun apabila pemimpin itu sudah tiada kuasa maka pemimpin tersebut akan di hina dan dibuang di tepi jalan. Ketika ini Dato Seri Abdullah Ahmad Badawi dilihat akan menerima nasib yang sama pula. Sudah tentu beliau akan dikritik mengenai dasarnya yang lembab dan Islam Hadharinya.

Selagi UMNO mengamalkan assobiyah dalam perjuangan maka inilah akibatnya. UMNO sendiri sudah tidak releven. Bagaimana seorang pemimpin UMNO masih lagi menggunakan keris dan melaungkan perkara yang beliau sendiri tidak pasti. UMNO sudah tersasar jauh. UMNO perlu dibubarkan. UMNO sudah parah!!

by Manjoi Blogger
http://sentuhanrakyat.blogspot.com/

No comments: