Wednesday, February 25, 2009

BERSIAPLAH UNTUK PEMBUBARAN DUN


Perkembangan politik di Perak semakin menuju ke kemuncaknya. Setelah Sepeaker DUN Perak menggantung Dr. Zamri dan exconya keadaan menjadi lebih panas dan hangat.

Seperti biasa melentinglah pemimpin UMNO mengutuk tindakan tersebut yang dikatakan tindakan subjudis, berniat jahat dan pelbagai tohmahan. Akhirnya laporan polis dibuat oleh UMNO. Maka dengan menurut perintahnya polis telah mengambil keterangan YB Sivakumar.

Keterangan tersebut diambil oleh polis di pejabat YB Sivakumar dan polis tidak memanggil beliau ke balai polis. Perlu difahami ini jelas menunjukkan speaker mempunyai kuasa melebihi polis selagi ia tidak melakukan sebarang jenayah. Selepas itu laporan polis tersebut telah
ditarik balik ....... kenapalah pulak tarik balik?

Apa yang berlaku dalam persidangan DUN Perak nanti sangat menarik perhatian kita. DUN negeri akan berpihak kepada PR 28 - 21 tetapi peliknya kerjaan negeri diperintah oleh BN. Bagaimana pula Dr. Zamri akan terus menjadi MB dengan situasi ini? Kalau Dr. Zamri terus menjadi Menteri Besar maka dia akan jadi Menteri Besar Kepala !!!

Bagimananpun seperti yang dikhabarkan Dr. Zamri tidak akan mempedulikan pergantungan 18 bulan dan akan hadir di persidangan DUN akan datang. Jika ini berlaku ..... dengan alasan engkar (sama dengan derhakalah) speaker boleh menambahkan pergantungannya mungkin kepada 36 bulan. Kalau degil lagi boleh gantung sampai mati.... !!!

Adakah BN/UMNO akan membiarkan DUN Perak bersidang dengan kedudukan 28-21? Jika UMNO gagal untuk menukar speaker keadaan tetap akan tetap berpihak kepada PR. BN/UMNO mungkin akan cuba menggagalkan persidangan DUN dengan pelbagai cara. Tetapi jika DUN Perak gagal bersidang hingga Mei 2009 secara automatik DUN Perak akan terbubar.

Oleh itu.....BERSIAPLAH UNTUK PILIHAN RAYA DUN yang sangat dinanti-nantikan oleh;
i) Pejuang Pakatan rakyat kerana matlamat Pakatan Rakyat hanyalah
untuk mengujudkan sebuah kerajaan yang sah (bukan haram) untuk
memperjuang kepetingan rakyat.
ii) Seluruh rakyat Perak kerana mereka berhak menentukan halatuju
negeri Perak kerana rakyat kini memahami bahawa suara rakyat
asas kepada prinsip demokrasi. Lagipun ... . masa pilihanraya
banyaklah daun luruh yang bertaburan .......... dapatlah sikit
tempiasnya.
iii) Pemimpin/penyokong UMNO di peringkat akar umbi kerana ini
masanya pemimpin atasan akan mengenang jasa mereka .....
Masa pilihanraya ini buat kerja sikit, pandai ambil kesempatan
dapatlah habuan, masa lain susah jadi tibailah.... bila lagi?

Alang Perak 09

No comments: