Friday, September 19, 2008

Kemerdekaan

Alhamdulillah, dengan kudrat ilahi kita bersua selangkah lagi membawa misi kebenaran dan melakukan pembaikan. Kita tidak perlu bimbang dan gundah gulana terhadap mehnah yang terus dilakukan oleh kelompok yang korup idea dan hilang pertimbangan perjuangan. Keyakinan kita untuk terus memacu perubah didasari dengan motivasi Al Quran yang bermaksud " Dan tidaklah kami mengutuskan para Rasul itu melainkan untuk memberi khabar gembira dan peringatan. Maka barangsiapa yang beriman dan melakukan perbaikan, maka tidak ada kekhuatiran bagi mereka dan tidak ( pula ) mereka bersedih hati. Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat kami, mereka akan ditimpa siksa disebabkan mereka selalu berbuat fasik"

Kemerdekaan adalah pembebasan daripada penundukkan terhadap manusia kepada pengabdian hanya kepada Allah. Telalu mengecewakan apabila 51 tahun merdeka rakyat masih lagi dijajah. Benarlah ungkapan yang pernah disebut oleh Malek Benabi bahawa penjajahan yang sebenar ialah apabila sesebuah bangsa itu mempunyai sifat sedia dijajah tatkalah bangsa itu memiliki sifat-sifat yang membenarkan ianya dijajah. Justeru bermulalah penjajahan yang sebenar.

Sebagai khalifah Allah dibumi, manusia dikurniakan ilmu, akal dan petunjuk. 51 tahun kita merdeka, sudah tentu perjuangan kita harus berfokus menyelamatkan manusia dari belengu segala bentuk zulumat atau kegelapan seperti kejahilan, keliruan, kezaliman, fitnah dan pembohongan. Apa ertinya merdeka sekiranya kita masih dipaksa oleh pandangan tertentu, memalsukan fakta dan menyembunyikan maklumat.Kita tidak mempunyai jiwa merdeka kerana kita masih membudaya fitnah. Kita dibelenggu dengan media propaganda . Kita terus menyimpan dendam kesumat. Dan yang paling parah kita merencana niat jahat untuk menjatuhkan seseorang

Sempena menyambut ramadan yang mulia, mari kita berjiwa merdeka dengan membersihkan jiwa, memurnikan minda, membaiki perilaku daripada kekejian, pencemaran,penyimpanngan,kebatilan,kemungkaran dan kebejatan lainnya. Mari kita menjadi manusia yang arif dengan hikmah dan panduan Al Quran. Arif dengan pengertian tahu hakikat sesuatu, tahu menilai dengan tepat, mengenal kebenaran dan kebatilan

Ramadan membawa mesej merdeka. Nilai Taqwa yang terkandung didalamnya sangat penting dalam kehidupan manusia. Kesedaran tentang kehadiran Allah serta keterikatannya dengan hukum Allah membuatkan manusia berpuasa. Puasa yang berjaya bukan bersifat ibadah semata, tetapi sekaligus ianya berupa pendidikan untuk mentranformasi manusia melaksanakan perubahan yang berkesan. Selamat menyambut kemerdekaan , sempurna dalam amalan berpuasa dan berjaya di Edul Fitri , hari yang mulia.

Ustaz Zulkifli Ibrahim

No comments: