Wednesday, August 20, 2008

Hak Pekerja Jangan Dipandang Enteng!



Kenaikan mendadak harga minyak petrol dan inflasi sekaligus mengakibatkan kerencatan ekonomi. Pakatan Rakyat amat perihatin akan perkembangan sebegini yang mana rakyat lah yang akan merasa kesannya.


Kita konsisten dan komited untuk meringankan beban rakyat dan memulihkan ekonomi negara, buktinya kita telahpun meluncurkan kepada umum Gagasan Agenda Ekonomi Baru, serta mekanisme penurunan harga minyak petrol.


Lucunya ada yang mempertikaikan komitmen Pakatan Rakyat dan saya untuk memulihkan ekonomi negara serta membantu rakyat yang memerlukan, sama ada Melayu, Cina mahupun India.


Petang ini saya bersama-sama YAB Mohammad Nizar Jamaluddin; Menteri Besar Perak dan YB Mujahid Yusuf Rawa mendengar dengan teliti rintihan wakil pekerja Kilang Elektronik Nikko. Usaha Kerajaan Perak untuk meringankan beban 400 pekerja disamping bantuan Kijang Care wajar dipuji serta dicontohi.


Tindakan kilang tersebut membuang perkerjanya dengan notis 24 jam amatlah mengejutkan dan ternyata tidak bertanggungjawab. Saya menyeru agar tindakan dan langkah yang sewajarnya diambil.

ANWAR IBRAHIM

No comments: