Tuesday, July 29, 2008

PERIKATAN BARU DI PERAK

Muzakarah yang tak tahu hujung pangkalnya. Timbul pula cerita muqabalah.... pun belum nampak halatujunya. Media arus perdana kelam kabut memutar fakta sehingga Pas yang beria-ia sangat menagih simpati dari UMNO.

Tetapi rakyat sudah muak dengan pelbagai cerita mual dari media UMNO....... menyebab mereka gagal meracuni minda rakyat untuk menunjukkan betapa Pakatan Rakyat sudah berpecah. Dalam keadaan UMNO yang sangat terdesak mereka terus mencari kaedah untuk memecah belahkan sokongan kepada Pakatan Rakyat.Akhirnya dengan cara tidak bermaruah Mantan Menteri Besar menawarkan kepada PAS untuk membentuk KERAJAAN PERIKATAN UMNO/PAS di Perak dengan jawatan Menteri Besar diberikan kepada PAS. Inilah tawaran manis dari UMNO Perak yang sudah kalah.

Jadi apakah kuasa yang adapada orang yang kalah untuk menawarkan perkongsian kuasa? Sekira ini berlaku apakah rasionalnya tawaran ini diterima kerana Pas yang menang 6 kerusi memang sudah menjadi Menteri Besar dalam kerajaan Pakatan Rakyat.Persoalan yang lebih penting juga ialah layakkah pihak yang kalah menawarkan kerja sama membentuk kerajaan campuran? Mungkin inilah pertama kalinya kita melihat betapa 'BAIKNYA' UMNO untuk bekerja sama demi perpaduan Melayu.. UMNO dengan rendah moralnya mempelawa siapa sahaja untuk memperjuangkan hak Melayu.

Jadi di manakah perjuangan mempertahankan hak Melayu selama ini ketika UMNO selesa dipuncak kemenangan? Ketika itu merekalah menjadi juara melahap hak Melayu dengan hanya berlesenkan DEB.TETAPI sekarang ini mata rakyat sedang memerhati apa yang berlaku dalam UMNO/BN yang sedang bergolak dengan segala macam masalah dalaman termasuk perebutan jawatan Disember nanti, masalah komponen seperti Gerakan, MIC dan MCAdan memang kita tahu parti lain dalam BN pun sama juga. Ditambah masalah kenaikan harga minyak dan harga barang yang menghimpit rakyat.Adakah semua masalah ini boleh ditutup dengan isu kerja sama dengan PAS?WAJARKAH? PATUTKAH? TAK MALUKAH? .......... baru sekarang ketika UMNO sedang menuju lembah kehancuran baru mereka mahu berpakat dengan orang lain untuk membela Melayu!

-Pak Din Pencen

No comments: