Monday, December 14, 2009

Ni la punca bayaran letrik nak naik yer...

Malaysiakini:14 dis
Kurangkan untung IPP sebelum naikkan tarif elektrik

Bayaran IPP dikaitkan kepada kenaikan tarif elektrik. Bayaran kepada IPP merupakan lebih daripada 50 peratus daripada kos TNB dan ini diramalkan mencapai RM12 bilion pada 2009. Ia hanya logik bahawa bayaran IPP akan memainkan peranan signifikan dalam sebarang penentuan tarif elektrik untuk pelanggan Malaysia.

Penentuan mudah tarif elektrik boleh dijelaskan seperti berikut:

Tarif Akhir = Tarif Asas + Pelarasan Bahan Api

- Pelarasan bahan api akan ditangani melalui cadangan bahan api dipindahkan melalui formula dalam tarif;
- Tarif Asas antara lain terdiri daripada perkara berikut: Kos menaja jamin IPP oleh TNB, kos tetap dan berubah-ubah yang ditanggung oleh TNB dalam mengendalikan perniagaan penjanaan, penghantaran dan pengedaran, dan juga, kos pembiayaan, cukai dan sebagainya.

Usaha untuk memperbaiki prestasi dan merendahkan kos penyelenggaraan dan operasi telah diambil alih oleh TNB dan ini telah menghasilkan dalam penjimatan kos yang signifikan. Bagaimanapun, jumlah simpanan yang boleh dicapai melalui cara ini adalah terhad.

Satu lagi perkara yang perlu disebutkan di sini ialah kadar pulangan kepada TNB adalah rendah dan dikawal oleh kerajaan.


**Persoalannya sape tuan punya IPP tu? Kenapa nak bayar pada IPP dan rakyat kena tanggung kerugian TNB? Pa punya zalim pemerintah la ni.

Nak tau lebih lanjut klik kat: SINI

No comments: